Årets performancehelg i Kunstbanken har et tett program med en variasjon mellom foredrag, intimopptredener og forestillinger for et større publikum. Både unge nyutdannede og etablerte kunstnere deltar i programmet.

Performance er en blandingsform med utgangspunkt i ulike tradisjoner og det blir forestillinger både ut fra teater og fra billedkunst. Alle forestillinger er tilpasset og spilles i gallerirommet, eller gata utenfor. Innholdet varierer fra eksistensialistiske opplevelser til politisk innhold formidlet på en ny måte, til ellevill galskap og spilleglede. Selv om performance kan virke smalt og krevende i utgangspunktet, er det en form som engasjerer. Formen er så naken og enkel at kunstnerne har lite å gjemme seg bak, og den er avhengig av en ærlighet fra utøverne for å kommunisere.

Det er kanskje fleksibiliteten i formen som skiller performance fra teater. Flere av de yngre utøverne går i nærdialog med publikum, det kan være forestillinger for to og to som Sabina Jacobssons sanseutforsking. Det kan også være laget for mindre grupper som forestillingene til Peter Johansson/Barbro Westling og Rasmus Jørgensen. Deres opptredener gjentas flere ganger i løpet av helga. Baktruppen snur opp ned på det meste og i FUNNYSORRYJESUS spiler de ute på gata og tar også den tilfeldige trafikken og livet ute på gata med i forestillingen, mens publikum sitter inne og ser på.

Petter Alexander Goldstines forestilling starter i det han går pilgrimsleden fra Oslo, uten mat og drikke og uten penger. Han blir dermed avhengig av hva andre vil gi ham. Formidlingen av opplevelser på veien til Hamar utgjør forestillingen. Rabih Mroué arbeider med dokumentar som genre og undergraver sannheten samtidig som han presenterer den. Skoleforestillingen Off the Wall inneholder også en utstilling og video og oppfordrer til aktiv deltagelse fra publikum.

I performance opptrer kunstnerne som seg selv. Når de går inn i en rolle som Baktruppen gjør i FUNNYSORRYJESUS, viser de samtidig at de er seg selv. Dermed oppstår det et illusjonsbrudd i forhold til teateret hvor skuespillerne aldri opptrer som privatpersoner.

Vi håper at vi også i år kan gi publikum et knippe spennende og gode opplevelser som gir noe å grunne på i etterkant.

 

Ingrid Blekastad, kurator