UTSTILLINGER 2017

14. JANUAR - 26. FEBRUAR

DAG SKEDSMO - maleri, veggobjekter og skulptur

Skedsmo (1951) regnes blant de fremste innen det nonobjektive og konstruktivistiske kunstfeltet i dagens Norge. Han mottar stor anerkjennelse for sine arbeider utført med stilsikkerhet og perfeksjonisme, noe som har resultert i prestisjefylte utsmykkingsoppdrag som i Regjeringskvartalet og på Gardermoen. Arbeidene hans karakteriseres av en behersket bruk av farger og virkemidler. Det formale i komposisjonene, enten det gjelder maleri, objekt eller skulptur baserer seg på geometriske prinsipper, hvor han utforsker antall mulige variasjoner innenfor den samme konstruksjonen. Dag Skedsmo har tidligere hatt separatutstilling i Kunstbanken, i 2006 viste han er serie skulpturelle installasjoner bygget i syrefast stål. Han har bodd og arbeidet i Kongsvinger siden 1982.



INGER-JOHANNE A. BRAUTASET - The Road to Aleppo, maleri

Utstillingsprosjektet The Road to Aleppo dreier seg om dagens virkelighet i Syria, vår alles historie. I verkene ønsker Brautaset (1944) å diskutere tapet av kunst og kultur på et historisk, menneskelig, sosialt og poetisk plan. Prosjektet startet etter flere reiser til Syria i fredstid, som en fascinasjon for eldgamle spor av by-strukturer avdekket ved arkeologiske utgravinger. Prosjektet har vokst videre og preges nå av dagens krigssituasjon. Utstillingen vil vise utvalgte arbeider fra det omfattende prosjektet. Bildene er i blandet teknikk, bygget opp lagvis av håndlaget papir, pigment, akryl og PVA på lerret eller papir. Arbeidsmetoden med å bygge opp lag på lag illustrerer på en poetisk måte hvordan noen spor og minner etter menneskeliv har forsvunnet, mens andre er synlige.


MARIA KONSTANSE BRUUN - You are to me what I was to her, foto

Prosjektet består av en serie iscenesatte fotografiske portretter av kunstneren og hennes sønn. Serien ble påbegynt da sønnen var rundt seks måneder. Fotografiene tematiserer de emosjonelle utfordringene og den følelsesmessige kompleksiteten kvinnen konfronteres med i rollen som ny mor. Det snakkes ikke så åpent om det faktum at morsrollen er en av de største og mest traumatiske psykologiske utfordringer en kvinne kan komme til å erfare. bruun (1977) mener den stereotypiske ideen om morsrollen som en av samfunnets hellige grunnpillarer gjør situasjonen kompleks, og står i motsetning til det som er oppnådd innen kjønnslikestilling og kvinnefrigjøring. Tittelen på utstillingen viser til det universelle ved tematikken; dette er noe min mor erfarte før meg og noe min datter vil erfare etter meg.


11. MARS - 7. MAI

ØSTLANDSUTSTILLINGEN 2017

Østlandsutstillingen tar pulsen på samtidskunsten på Østlandet. Her møter publikum et bredt spekter av uttrykk, materialer, ideer, historier og intensjoner. Østlandsutstillingen, som er en årlig juryert landsdelsutstilling, skal være en attraktiv visningsarena for kunstnerne i regionen, og en årlig presentasjon av samtidskunst i alle genre fra de sju Østlandsfylkene. Den 38. Østlandsutstillingen vises i år i Hedmark, Buskerud og Østfold, med Kunstbanken som første utstillingssted. I Kunstbankens underetasje vil det bli vist stedspesifikke verk. Parallelt vil et audiovisuelt verk vises på Kongsvinger festning i hele utstillingsperioden. I samarbeid med Kunstbanken blir det arrangert et seminar på åpningsdagen, samt artist talk og formidling i utstillingsperioden. Det deles ut en pris for det mest markante verket på utstillingen.



20. MAI - 13. AUGUST

JULIE SKARLAND - In my Garden, tekstil

Skarland (1960) som er årets sommerutstiller er en markant og suksessfull kunsthåndverker som nå er tilbake i Norge med en lang utenlands-karriere bak seg. Det startet med opphold i Paris, hvor hun skapte sin egen look, ''Rustikk Couture''m ed referanser til norske tekstiltradisjoner, noe som ga bred omtale i de internasjonale motemagasinene og innkjøp til de store museene. Etter Paris var hun 10 år i India, hvor hun produserte økologiske kolleksjoner basert på indiske materialer og lokal arbeidskraft. Utstillingen i Kunstbanken vil bestå av installasjoner og off- couture klær. Motivene på tekstilene er hentet fra hennes indiske terrasse hvor blomster, trær og et yrende fugle- og dyreliv går igjen i broderte og vevde veggtepper, som applikasjoner på klær og i stoff-collager satt sammen av gamle silkesarier.


26. AUGUST - 8. OKTOBER

HILDE A. DANIELSEN - Atai, installasjon

Danielsen (1974) er en kunsthåndverker som beveger seg i et utvidet felt til romlig kunst og skulptur, med referanser til arkitektur. Hun har i lengre tid plassbygd kunstverk i større format og ofte vist sin kunst ved alternative og tverrfaglige visningsarenaer, men og etablerte arenaer nasjonalt og internasjonalt, som Sculpture by the Sea i Århus og i Australia. Hun iscenesetter og skaper kunstuttrykk ved bruk av metaforer så vel som bokstavelig tolkning av ord og deres mangfoldige betydning. Ved å benytte kjente byggeelementer i nye sammensettinger åpner det for frie refleksjoner om eget liv så vel som den tid og det samfunnet og verden vi lever i. Perforert teglvegg i formasjon, en åpen dør som snor seg opp ned, flere lag av reflekterende vindusglass som speiler betrakteren og åpner for spørsmål om hvem vi er og vil være.



SUSANNE ROTI - Mote - tegnekunst

Utstillingen vil vise arbeider som befinner seg i skjæringspunktet mellom bilde og plagg. Roti (1984) arbeider med tegning og tekstil, og utforsker både ideen om plagget og det faktiske plagget. Ved at tegningen viser til ideen om materialet, mens formen/tekstilet er det faktiske, kan arbeidet ses som en sammensmeltning av representasjon og virkelighet. Arbeidene inneholder klare referanser til begge fagfelt - mote og tegnekunst; gjennom fortolkning av ikoniske klesplagg/tekstiler og bruken av tradisjonelle tegneteknikker. I arbeidet bygger hun på en gammel tradisjon med å bruke surrealistiske elementer i moten. Ved å vise det velkjente gjennom noe ukjent, skaper arbeidene en dialog med historien. Roti er utdannet ved kles- og kostymedesign på Kunsthøyskolen i Oslo.


MARIT TUNESTVEIT DYRE - OPPLYST, tekst, skulptur, performance

Tunestveit Dyre (1983) er opptatt av kommunikasjon og måten vi bruker språket på i relasjoner og sosiale situasjoner. Utgangspunktet for hennes kunstprosjekt er interessen for bokstaver og ord. I hvordan ordene en velger kan inkludere eller ekskludere mottakeren, i bokstavelig eller subjektive tolkninger av ord og begreper, og i fysikaliteten noen ord bærer med seg. I Kunstbanken vil Tunestveit Dyre arbeide skulpturelt og performativt med ord og bokstaver, i en kombinasjon mellom fysiske, nedskrevne og uttalte ord. De fysiske bokstavene vil kunne danne skulpturelle komposisjoner, operere som interaktive ord eller fungere som fysiske elementer i performative og verbale handlinger.


20. OG 21. OKTOBER: PERFORMANCEFESTIVAL

PERFORMANCEFESTIVALEN 2017

Delta på Kunstbankens populære performancefestival og opplev noe annerledes! Performance handler om et nærværende møte mellom kunstner og betrakter. På årets festival vil vi undersøke hvordan performancekunstnere arbeider med lyd. Kunstnerne på festivalen benytter lyd på svært ulike måter, fra rituelle lydinstallasjoner med orgel, en kunstnerisk bearbeidelse av vitenskapelige lydopptak, til kombinasjon av smykkekunst og lydmateriale. Rammen på festivalen er 12 - 14 kunstnere. Performancene vil foregå inne i Kunstbanken og ute i Hamar by. På fredag er det skoleforestillinger. Lørdag har vi et åpent program for alle. Performancefestivalen er støttet av Norsk kulturråd og Turnéorganisasjonen er samarbeidspartner. Detaljert program legges ut på hjemmesiden før sommeren.



4. NOVEMBER - 30. DESEMBER

JON GUNDERSEN - Mjøsa rundt - og vel så det, Collage, skulptur

Jon Gundersen (1942) har en særstilling i norsk kunstliv, spesielt med sine underfundige og finstemte skulpturer. Han arbeider innenfor tre hovedområder: bilder som klippes og limes; ting som stilles sammen og tekstbaserte arbeider. Disse uttrykkene opptrer enten sammen eller hver for seg. Denne utstillingen er laget spesielt for Kunstbanken og vil bestå av flere nye arbeider i form av skulpturelle sammenstillinger av ting, som Gundersen sier. Vi vil også få se Mjøsas sjølinje strukket ut til en rett strek, som en veggfrise av kartblader. Gundersens arbeider appellerer til betrakterens humor, noe som virker avvæpnende og åpner opp for å nærme seg, oppleve, sanse, assosiere og fabulere. Gundersens Dobbeltdyr utenfor rådhuset i Hamar er et av mange eksempler på hans større skulpturer.


ANA RITA ANTONIO

Ana Rita Antonio ( 1980) utfordrer konversjonene i kunst og design med humor og satire og er tydelig influert av sin portugisiske kulturbakgrunn. Hun arbeider prosjektrettet og ofte med et filosofisk utgangspunkt som hun oversetter til sitt eget kunstneriske behov. Med henvisninger spesielt til den nederlandske arkitekten H.P. Berlage og hans syn på reglene rundt god og dårlig smak har hun skrevet sitt eget ALL RIGHT Design Beerestein Manifesto som består av tretten regler om materialer, konstruksjon og ornament. Antonio ble lagt merke til på høstutstillingen 2014 med sine foto av hyllearrangementer hvor hun selv var en del av konstruksjonen. I Kunstbankens hvelv vil hun parallelt med sitt Manifesto vise en serie på 13 vaseformer, laget i utradisjonelle materialer, som tre, gummi, papir og 3 D print.


ELI KJØNSBERG OG MARI RØYSAMB - ulike teknikker

Kjønsberg (1965) og Røysamb (1964) har hatt et felles prosjekt siden 2001, samtidig som de arbeider individuelt med egne arbeider og utstillinger. I samarbeidsprosjektene finner de en kunstnerisk gjenkjennelse og resonans i hverandres arbeider, hvor deres selvstendige verk går inn i en felles enhet. Som overbygning velges tittel og tematikk, og det legges vekt på utstillingskonseptet. Begge to arbeider med forskyvninger av virkeligheten, med dreining og synliggjøring av det spesielle, det hverdagslig normale og gjenkjennelige. I deres seneste arbeider dreier det seg om undersøkelser rundt hukommelse og definisjonsevne, og om hvordan man kan bevege seg inn i noe som både gir mening og tangerer det meningsløse. Dette er utgangspunktet for utstillingen i Kunstbanken, hvor de vil vise objekter, installasjon, skulptur, tegning, foto og video.

 -Jeg ELSKER denne banken!!

Jacob, 4 år

KUNSTBANKEN
Hedmark Kunstsenter
Besøksadresse: Parkgt. 21
2317 Hamar
post@kunstbanken.no
Telefon: 62 54 22 60

FRI ENTRÉ

Åpningstider:
Tirsdag - fredag 11.00-16.00
Lørdag og søndag 12.00-17.00
Mandag stengt

NB! KUNSTBANKEN KAFÉ HAR AVVIKLET SIN VIRKSOMHET

LAST NED ÅRSPROGRAM 2017 HER

LAST NED ÅRSMELDING 2015 HER


SØK I KUNSTBANKEN:


BESØK KUNSTBANKEN PÅ FACEBOOK
:
BESØK KUNSBANKEN KAFE PÅ FACEBOOK: