Kunstbanken fortsetter den gode tradisjonen med å samarbeide med kunstnere fra det afrikanske kontinentet. Til årets sommerutstilling har vi invitert tre kunstnere fra Zambia; Agness Buya Yombwe, Lawrence Yombwe og Benjamin Mibenge. De er alle bosatt i Livingstone og selv om de representerer svært ulike kunstneriske uttrykksformer, har de en felles referanse til den tradisjonelle zambiske kulturen og dens myter og ritualer. Denne utstillingen blir den fjerde i rekken av utstillinger i Kunstbanken med kunstnere fra Afrika, Zambian Female Artists i 1999, Recycling i 2008 og El Anatsui i 2015. Agness B. Yombwe deltok på utstillingene både i 1999 og 2008.
Agness B. og Lawrence Yombwe har skapt et liv sammen i Livingstone basert på en altomfattende interesse for kunst i kombinasjon med et sterkt samfunnsengasjement. I 2008 etablerte de Wayi Wayi Art Studio og Gallery, som har blitt et pulserende kunstsenter hvor en også finner gjesteatelier, kunstskole for barn, og kurs og konferansesenter. Senteret har hatt en stor betydning for det blomstrende kulturlivet i regionen og at det for besøkende kan være vanskelig å trekke grensen for hva som er bolig og hva som er galleri og studio kan ses på som det essensielle i prosjektet. De har kunstutdannelse fra Zambia og England og var begge med på å opprette ZVAC Zambian Visual Arts Council, kunstorganisasjon og kunstsenter på begynnelsen av 90-tallet.
Agness B. Yombwe (1966) arbeider med maleri og skulpturelle objekter hvor temaet ofte har en kvinnepolitisk vinkling. Hun er opptatt av hverdags-situasjoner og måten vi behandler hverandre på. Spesielt fokus har hun på kvinnelige kunstnere og deres muligheter og begrensninger knyttet til å utøve sin kunst. Som i mye av den afrikanske kunsten preger også gjenbruk og oppfinnsomhet Agness sin kunst. Materialet i de skulpturelle objektene er frøkapsler fra Flamboyant-treet som er preparert og malt. Etter en del utforsking har hun kommet fram til en arbeidsmetode som hun nå har fått patentert.
For Lawrence Yombwe (1956) er maleriet hovedmediet, og fra sitt ståsted mener han at den afrikanske kunsten er funksjonell og ikke materialistisk. Han låner ofte symboler fra Bemba kulturen som fortsatt praktiseres nord i Zambia. Denne symbolikken skal ha kraft til å styrke, kultivere, og sette ungdom i stand til å bli ansvarlige medmennesker. I hans billedverden blir vi tatt med ut i bushen i Zambia, på stien med det høye gresset, med barnet knyttet på ryggen, lukten av bål, en og hund som bjeffer.
Benjamin Mibenge (1947) er tegner og grafisk designer. Han er mest kjent som miljøforkjemperen Uncle Ben med prosjektet Treevolusion. Dette treplantingsprosjekt tiltrekker seg frivillige fra hele verden, og han har som mål å plante ut en million trær i Zambia. Parallelt med sitt arbeid med å designe museumsutstillinger, utstillingspaviljonger og tekstiler har han alltid tegnet. Tegningene er relatert til natur og skog, dyr eller trær. De har en kjent ytre form, men er fylt med mindre tegninger som gir en dypere og mer kompleks beskrivelse av objektet. Han sier: Gjennom den visuelle kunsten kan vi påvirke menneskenes iakttagelsesevne til å få en bedre forståelse for et grønnere miljø.