I Kunstbanken vil El Anatsui vise helt nye, monumentale metalltepper laget spesielt for denne utstillingen. Pressen skriver:

-Det er ikke hverdagskost at vi kan se en separatutstilling med en av kunstverdenens største stjerner. For selv om du kanskje ikke har hørt om El Anatsui, er det en liten sensasjon som vises på Hamar i sommer. (Lars Elton, Dagsavisen)

-Jeg treffer ham på Hamar hvor han er kommet med syv nye arbeider. Alle karakteristiske for hva han er blitt berømt for; vakre teppelignende ting som bølger over veggen, med et livlig spill av reflekser. De er en fest for øyet. (Øyvind Storm Bjerke, Klassekampen)

-Fy søren så flott det er! (Lars Elton, Dagsavisen)

-Samtidig som han vinner ærespris på Veneziabiennalen, stiller El Anatsui, Afrikas synligste kunstner internasjonalt, ut de fargesprakende korkskulpturene sine på Hamar (Kåre Bulie, D2)

Les Dagsavisens omtale fra 27. juni | Se NRK-innslag om utstillingen her : : Les Kunstkritikks omtale av utstillingen | Øvrig pressedekning: omtale i D2 | omtale i Vårt Land | anmeldelse i Klassekampen | omtale i Hamar Arbeiderblad | Dagsavisens omtale av Veneziabiennalen og Gulløven | «Afrikanske historier» i D2

El Anatsui har stilt ut en gang tidligere i Norge, da også i Kunstbanken, på utstillingen Recycling i 2008. Kunstbanken har i en årrekke samarbeidet med kunstnere fra Afrika, spesielt fra Zambia, og ser viktigheten av å vise kulturelle og sosialpolitiske sider ved dette kontinentet som vanligvis ikke kommer fram i media.

Han er vinner av årets Gulløve på Veneziabiennalen for sitt livslange kunstnerskap. Dette ble offentliggjort 22.04. Gulløven er en av de viktigste priser innen visuell kunst i dag. El Anatsui ble valgt av Biennalens styre basert på en anbefaling av årets kurator, Okwui Enwezor. Juryens leder, Paolo Baratta, kaller El Anatsui for «kanskje den mest betydningsfulle nålevende afrikanske kunstneren som arbeider på det afrikanske kontinentet i dag. Gulløven anerkjenner ikke bare hans senere internasjonale suksess, men også hans kunstneriske innflytelse på to generasjoner med kunstnere som arbeider i Vest-Afrika. Det er også en anerkjennelse av det vedvarende og avgjørende arbeidet han har gjort som kunstner, mentor og lærer de siste 45 år.» El Anatsui gjorde seg først bemerket på Veneziabiennalen i 2007. Prisen deles ut 9. mai på åpningsdagen for den 56. Veneziabiennale.

I sin lange kunstnerkarriere har El Anatsui beveget seg fra tradisjonelle skulpturer og objekter i tre og stein til et mer eksperimentelt og storslagent uttrykk som vi finner i metallteppene laget av flaskekapsler. Her er tusenvis av korker brettet ut og møysommelig sydd sammen med tynn kobbertråd. På avstand går metallbiten inn i en helhet og oppleves som et sammenhengende mykt tekstilteppe med et silkeaktig preg. Mønstringen og fargevalget har tydelige referanser til tradisjonelle ghanesiske tekstiler. I sine arbeider uttrykker og kommenterer han Vest-Afrikas kulturelle og politiske historie sammen med uroen over menneskenes ressursbruk og naturens sårbarhet.

El Anatsui er født i Ghana i 1944, men bor nå i Nigeria hvor han i en årrekke var professor i skulptur ved universitetet i Nsukka. Som pensjonist er han like aktiv som kunstner med to nylig avsluttede utstillinger i New York City. På Recycling i Kunstbanken i 2008 presenterte han et metallteppe, Earth’s Skin på 5 x 8 meter, som senere ble innkjøpt av Guggenheim Abu Dhabi. I 2007 deltok han på Africa Remix som ble vist på en rekke store museer rundt om i Europa. Han ble for alvor lagt merke til da han under Venezia biennalen i 2007 viste et stort metallteppe montert som et draperi over fasaden på Palazzo Fortuny. El Anatsui har deltatt på viktige biennaler og stilt ut på prestisjetunge gallerier som Centre Pompidou (2010) og Brooklyn Museum (2014), han er innkjøpt av private og offentlige samlinger bl. andre Metropolitan Museum of Art, New York og British Museum.