For meg er estetikk, dyktighet, kvalitet, utvikling og dynamikk i arbeidet mitt svært viktig.

Elena Abessinova er norsk og opprinnelig fra Kyiv, Ukraina hvor hun er født og oppvokst i et kreativt miljø i Kiev, Ukraina. Etter utdannelsen ved kunstskolen arbeidet hun med reklame og bokillustrasjoner. I 1990 deltok Elena i den internasjonale Bokbiennale i Bologna hvor hun der fikk sjansen til å arbeide i Sveits i hele 18 år. Utgivelse av to barnebøker i Zurich med hennes illustrasjoner, åpnet en dør for kunstneren til et sveitsisk kunstgalleri. Der opplevde hun kraften og smaken av den kreative friheten. Livets utfordringer bekreftet for kunstneren at kunst og kreativitet var det riktige valget og hennes «diagnose» ble å være kunstner på heltid.

I 2008 flyttet Elena Abessinova til Norge og fortsatte med sitt kreative liv. I 2015 bosatte hun seg i Kongsvinger og forankret seg som en kulturformidler.

Hun har deltatt i en rekke internasjonale utstillinger i Europa, Japan og USA og hadde mange utstillinger i Norge. Hun er medlem av NBK, BKH og Tegnerforbundet.
Profesjonalisme, skjønnhet og estetikk er viktige begreper for meg. Jeg koser meg med fargevalg og detaljer i bildene, og finner stor glede med filigranteknikk sier kunstneren. Hun arbeider innen forskjellige genre, tegning og maling. Inspirasjon og harmoni er grunnleggende for min kreativitet og dette skaper følelsesmessige og tankemessige reaksjoner som jeg forsøker å uttrykke i mine bilder.

Når jeg begynner å improvisere uten skisse og komposisjonen vokser fram i et ørlite element, befinner jeg meg da i uvisshet og i «mørket» for hvordan det vil bli – helt fram til slutten av verket. Andre typer arbeider som handler om historiske begivenheter forutsetter en helt annen tilnærming og detaljerte skisser. Det er da nødvendig med inngående studier av historiske og kulturelle begivenheter. Under studiene åpenbares det da en «ja, nå jeg vet følelse».

Mange års erfaring har lært meg å «holde på» spontanitet og å utvikle en nøkkel til å finne inspirasjonen. Det å ta den abstrakte følelsen som ikke er mulig å se eller å røre på, og transformere den til et visuelt kunstobjekt. Jeg krever mye av meg selv, noe som gjør at progresjon er mulig å få til. Koser meg med fargevalg og detaljer i bildene, og finner stor glede med filigranteknikk.

Elena Abessinova skal ha to bilder på utstillingen «Jeg kaller det kunst» i det nye Nasjonalmuseet som skal åpne 11. juni 2022.