24. august - 6. oktober
Puste i takt
Lise Bjørne Linnert (f. 1964) er kjent for sine relasjonelle samarbeidsprosjekter som ofte tar utgangspunkt i en politisk problemstilling og involverer mange deltagere, nål, tråd og farger. Gjennom hendenes arbeid, tid og repetisjoner samles et omfattende materiale, som uttrykk for protest og håp om endring. Til utstillingen i Kunstbanken bruker Linnert de samme materialene, men utgangspunktet hennes er personlig og hun bruker kun sin egen hånd. Verket Hver dag (365 dager), består av flere hundre resirkulerte biter gasbind i størrelsen 8×12 cm. Gasbindet har vært tullet som beskyttelse rundt en liten plastkran hvor næring går inn i magen til en som ikke lenger kan få i seg mat på annet vis. Hver dag bytter hun gasbindet og fester det brukte til et akvarellpapir, noterer dato, noen stikkord og vever/tegner med tråd en respons.
I Kunstbanken 15. september 2024: Kjetil Røed og Lise Linnert i samtale om Linnerts kunst. Se og hør samtalen HER.
Takk til elever og lærer fra Informasjonsteknologi og medieproduksjon ved Hamar katedralskole!
Lise Linnerts kunstnerskap er ofte forbundet med personlige utfordringer, men hun berører alltid allmenne, menneskelige problemstillinger i kunsten sin. Hun kretser rundt hvordan vi skal håndtere sorg, lidelse og glede. Linnert er også opptatt av på hvilken måte hvem vi er og hva vi husker er viklet inn i hva kunst dypest sett er.
Arrangementet er del av Billedkunst live og gjennomføres denne gangen i samarbeid med Oplandia senter for samtidskunst og Kunstbanken senter for samtidskunst. Billedkunst live er støttet av Stiftelsen Fritt Ord, Sparebankstiftelsen og Kulturdirektoratet. Tidsskriftet Billedkunst utgis av Norske Billedkunstnere (NBK). Ansvarlig redaktør: Kjetil Røed. Medredaktør: Tine Semb.
Billedkunst live var på rundreise i Innlandet 15. september, og hadde også et arrangement på Oplandia senter for samtidskunst i Lillehammer.
Kjetil Røed (f. 1973) har vært kritiker i en rekke norske aviser, deriblant Aftenposten (2011-2018) og Vårt Land (2018-2023). Han er redaktør av tidsskriftene Billedkunst og Fotografi, og har utgitt flere bøker deriblant Kunsten og livet: en bruksanvisning (Flamme Forlag, 2019), Kunsten og døden: en bruksanvisning (Res Publica, 2021) og Fra punktum til kolon: et essay om kritikk og kjærlighet (Pelikanen forlag, 2022). Røed arbeider for tiden med en større utgivelse om kjærlighet, kunst og politikk som kommer våren 2025. Han har dessuten oversatt Iris Murdoch, Det godes suverenitet (Cappelens Upopulære, 2022). Timothy Mortons All art is ecological, som kommer på norsk i samme serie i 2025.
Lise Bjørne Linnert (f. 1964) er kjent for sine relasjonelle samarbeidsprosjekter som ofte tar utgangspunkt i en politisk problemstilling og involverer mange deltagere, nål, tråd og farger. Gjennom hendenes arbeid, tid og repetisjoner samles et omfattende materiale, som uttrykk for protest og håp om endring. Til utstillingen i Kunstbanken bruker Linnert de samme materialene, men utgangspunktet hennes er personlig og hun bruker kun sin egen hånd. Verket Hver dag (365 dager), består av 557 resirkulerte gasbind i størrelsen 8×12 cm. Gasbindet har vært tullet som beskyttelse rundt en liten plastkran hvor næring går inn i magen til en som ikke lenger kan få i seg mat på annet vis. Hver dag bytter hun gasbindet og fester det brukte til et akvarellpapir, noterer dato, noen stikkord og vever/tegner med tråd en respons. Linnert viser også et arbeid fra Hver dag (365 dager) på årets Høstutstilling (7. september-13. oktober).
—————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————-
Breathing in sync
Lise Bjørne Linnert (b 1964) is an artist known for her relational and collaborative projects that address political issues through the use of needle, thread, and colors. Her work involves numerous participants and focuses on the labor of hands, time, and repetition to create extensive material collections that convey protest and hope for change.
In her exhibition at Kunstbanken, Linnert employs the same materials but with a personal starting point and using only her own hands. The work, «Hver dag (365 dager)», consists of several hundred recycled pieces of gauze, each measuring 8×12 cm. The gauze is initially used to protect a small plastic tube delivering nutrition to someone who can no longer eat normally. Linnert replaces the gauze daily, then attaches the used piece to a sheet of watercolor paper, notes the date and a few keywords, and weaves or draw with thread a response on the gauze.