6. november - 30. desember

Olaf Tønnesland Hodne

Farger i mørket, del II

Smykker

Olaf Tønnesland Hodne arbeider med steiner, krystaller og mineraler som material og medium. I utstillingen i Kunstbanken viser han nye utskårne og slipte brosjer av blant annet naturlig og hydrotermisk fabrikkprodusert kvarts og ametyst og fabrikkprodusert rubin, safir og opal.

Hodnes fokus ligger i de geologiske prosessene som steinen har gjennomgått og som hver enkelt steintype viser. Mineralene og krystallene viser en geologisk historie om steinens identitet.

Gjennom den industrielle revolusjonen har mennesket kopiert Jordens prosesser og blitt en del av geologiens historie. Syntetiske krystaller og mineraler ble allerede funnet opp i slutten av 1800-tallet, men gikk til høyproduksjon i 1960-tallet da hydrotermisk kvartskrystall ble storindustri for å lage deler til elektronikk og linser til kamera. Rubin, diamant og safir ble plutselig mulig å lage større og renere i storproduksjon og infiltrerte edelstenmarkedet med syntetiske steiner. Hodne jobber med det som oppstår i vår oppfatning av hva som er ekte når krystallene har identiske molekylær oppbygning i det naturlige og syntetiske.

Titlene til brosjene veksler mellom Skjold og Vindu som har vært Hodnes gjennomgående tema. Transparente krystaller blir kalt Vindu, mens de opake mineralene blir til Skjold. Identitetsspråk som heraldikk og våpenskjold er stamgrunnen til utformingen av smykkene. Hodne kobler historikken til steinen gjennom heraldikkens fargespråk der symboler, farger og mønster i et våpenskjold forteller om historien og identiteten til innehaveren av skjoldet. Vindu som skjold viser en annen side av tolkingen av skjoldet, der transparens, forvrenging og filter er tematikk.

Hodne uttrykk er bygget rundt skjoldet og den eliptiske formen. Han presenterer ofte mineralene i samme posisjon slik at det er steinens karakter som trer frem. Han sliper funksjonelle smykkeelementer inn i selve steinen. Ved kun å tilføre en brosjenål blir steinen funksjonell uten å legge til andre materialer og deler. Selv om arbeidene er brukbare som smykker jobber Hodne ofte med varierende størrelser slik at det rangerer mellom å være en liten pin på skjorten til en brosje på over 2 kg. Med en slik vekt er brosjen ubrukelig som et fysisk smykke, men imaginært kan man se den for seg på kroppen.

Olaf T. Hodne (f.1990) er fra Evje og Hornnes i Agder, som er en tidligere gruvebygd. Han er utdannet ved Kunsthøgskolen i Oslo, og Hiko Mizuno College of Jewelry i Osaka, Japan. Han har i de siste stilt ut i Galleri Format, Bomuldsfabriken Kunsthall i Arendal, ROM for kunst og arkitektur, Borøy Kunsthandel i Tvedestrand, Årsutstillingen 2020, Munich Jewelry Week 2020, Agder kunstsenter, og Årsutstillingen 2019. Hodnes arbeider er representert i samlingen til Nasjonalmuseet, KODE museum og Nordenfjeldske kunstindustrimuseum i Trondheim.