Mytar, magi og ritual var ein del av folkekulturen i gamal tid. Kjelder fortel om kvardagar der mellom anna ritual knytt til korn, brød, steinar og blomar kunne gjere at ein vart sanndrøymd, fekk godt hell, fekk den kjærleiken ein ynskte seg osb. I vanskelege tider kan det å støtte seg på noko som kanskje finns bortanfor røynda, gje eit pusterom, gje noko å gripe til når det kjenst som det er ingenting anna å halde i. For kvar går eigentleg grensene mellom røynd og draum? Kva er verkeleg?

Anne-Marte Før (f. 1981), er ein kunstnar basert i Oslo/Valdres, med ein mastergrad i kunst frå Kunstakademiet, Kunsthøgskolen i Oslo. I Kunstpraksisen hennar arbeidar ho med kulturhistoriske materialar i vid forstand, med undersøkingar av omforming, fråvær, mellomrom og tid. Med ei interesse i strekket mellom stadbundne og flytande identitetar og i korleis gjenstandar, songar, forteljingar, kunst og kunnskap endrar seg gjennom traderingsprosessar. Praksisen er ikkje-mediespesifikk og verka strekk seg frå lydarbeid, tekst, installasjon, objekt og skulptur til performative verk. Motivasjonen hennar ligg ofte i materialet sjølv, korleis dei lesast i ein spesifikk kulturhistorisk kontekst og korleis kome i dialog med materialet. Det kan t.d. vere eit eldgamalt bakstetrau som kappast i to og automatiserast, gamle dyrebjøller som smeltast om, matklokker som aktiverast over store områder i kulturlandskapet, bruk av hus som ikkje er i bruk, omforming og nye samanhengar for lydar, både feltopptak og arkivopptak, undersøkingar av folketru og ritual. Før driv også plattforma Flyktig / Fugitive saman med Gary Farrelly (IR). Kvar sommar sidan 2020 har dei invitert kunstnarar til å arbeide med performative og midlertidige praksisar i Valdres.

 

Myths, Magic and Ritual were once a natural part of everyday folk culture. Sources describe daily life where rituals connected to grain, bread, stones, and flowers could, for example, bring prophetic dreams, good fortune, or even help win the love one longed for. In difficult times, turning to something that might exist beyond reality can offer a moment of pause – something to hold onto when it feels like there’s nothing else. Where, after all, is the line between reality and dreams? What is truly real?

Anne-Marte Før (b. 1981) is an artist based in Oslo and Valdres, holding an MFA from the Oslo National Academy of the Arts. Her practice engages broadly with cultural-historical materials, investigating transformation, absence, in-betweenness, and time. She is particularly interested in the tension between rooted and fluid identities, and in how objects, songs, stories, art, and knowledge shift and change through processes of transmission. Her work is not medium-specific and spans sound, text, installation, objects, and sculpture, as well as performative works. Før often lets the material itself guide her process — how it reads in a specific cultural-historical context, and how to enter into dialogue with it. This might include splitting and automating an ancient dough bowl, melting old animal bells, activating traditional food-call bells across the cultural landscape, using abandoned houses, or recontextualising sounds – both field recordings and archival material. She also explores folk beliefs and rituals. Anne-Marte Før co-runs the platform Flyktig / Fugitive together with Gary Farrelly (Ireland). Since 2020, they have hosted annual summer gatherings in Valdres, inviting artists to work with performative and temporary practices in rural landscapes.