Minda Marie Kalfoss forteller: I 1920 ble min farmor Mimmi født på finnetorpet Yöperinmaki / Abborhøgda. Da hun gikk bort i 2016 hadde hun og jeg aldri snakket om at hun hadde skogfinske aner. Det angrer jeg på i dag. Farmor var skogfinne, men hun snakket aldri om det oppsto som en dansevandring på finnetorpet Yöperinmaki på Finnskogen, som et forsøk på å komme i kontakt med min og farmor sin historie, på et sted som har overlevd menneskene som bodde der. Under Hamar Performancefestival vil arbeidet møte en ny kontekst og nye spørsmål.
Hvilke fortellinger blir og har blitt fortalt? Hvilke historier har forsvunnet for alltid, i statlige koloniale prosjekter som fornorskningsprosessen? Hvilke samtaler har man unngått å ha? I sine private sfærer og som en del av den felles, offentlige samtalen vi alle er en del av? Hva har vi mistet, og hva tar vi med oss videre, som de nye fortellingene om hvem vi er, hvor vi kommer fra og hvor vi skal?
Minda Marie Kalfoss (f.1989) er utdannet dansekunstner fra Universitetet i Stavanger, Escola Superior de Danca i Lisboa og Peridance Capezio Center i New York. Hun har også en MA i drama- og teaterkommunikasjon fra OsloMet. Kalfoss har arbeidet vekselsvis som både utøvende og skapende dansekunstner, og som dansepedagog. Minda har skapt flere soloforestillinger, og er for tiden aktuell med et nytt prosjekt om sin skogfinske bakgrunn med forestillingen Farmor var skogfinne, men hun snakket aldri om det. Det er et scenekunstnerisk forsøk på å ta tilbake og samtidig skape ny tilhørighet til et sted.
——————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————-
Minda Marie Kalfoss shares:
In 1920, my grandmother Mimmi was born at the Finnskogen crofter’s farm Yöperinmäki – also known as Abborhøgda. When she passed away in 2016, she and I had never once talked about her Forest Finnish roots. That’s something I regret deeply today.
The work My grandmother was a Forest Finn, but she never spoke about it began as a kind of dance journey at Yöperinmäki – an attempt to reconnect with my own story and hers, in a place that has outlived the people who once called it home. At Hamar Performance Festival, this work will meet a new context – and raise new questions:
What stories are told – and which ones have disappeared forever, lost in state-led colonial projects like the Norwegianization process?
What conversations have we avoided – both in our private lives and in the shared public space we all take part in?
What have we lost, and what do we carry forward – as the new stories about who we are, where we come from, and where we’re going?
Minda Marie Kalfoss (b. 1989) is a trained dance artist, educated at the University of Stavanger, Escola Superior de Dança in Lisbon, and Peridance Capezio Center in New York. She also holds an MA in Drama and Theatre Communication from OsloMet. Minda has worked both as a performing and creating dance artist, as well as a dance teacher. She has created several solo performances, and is currently working on a new project exploring her Forest Finnish roots, titled My Grandmother Was Forest Finnish, But She Never Spoke of It. The piece is a theatrical attempt to reclaim and reconnect with a place – while also creating a new sense of belonging.








