Fredag 17. oktober, reservert for skoler

Performaceforedrag med utgangspunkt i boken Sarin – et kunstnerisk bokprosjekt som vil belyse hvordan personlige og kollektive erfaringer med krig og flukt kan bearbeides og artikuleres gjennom kunst. Sarin tar utgangspunkt i vitnesbyrd fra kjemiske angrep mot kurdere i 1988, der lukten av epler ble et uutslettelig sanseminne og et symbol på både dødelig fare og overlevelse.

Shwan sier: I lys av festivalens tema overlevelse vil jeg undersøke hvordan kunst kan fungere som en motstandsstrategi mot glemsel, og som et rom for å transformere individuelle traumer til kollektiv erindring. Jeg vil diskutere hvordan frykt og kriser kan omformes til estetiske uttrykk som ikke bare dokumenterer, men også muliggjør emosjonell bearbeiding, politisk refleksjon og fornyet håp. Gjennom en kombinasjon av personlig narrativ, historisk kontekst og kunstnerisk refleksjon, vil foredraget vise hvordan kunst kan være et verktøy for utholdenhet og for å insistere på liv midt i ødeleggelsen.

Shwan Dler Qaradaki (f. 1977 i det irakiske Kurdistan) kom til Norge som flyktning 1999. Han arbeider nå med sin PHD innen visuell kunst med tittelen Babel Confusion ved KHiO. Qaradaki benytter teknikkene tegning, maleri, foto, installasjon og video. Verkene hans berører store temaer som politisk undertrykkelse, flukt og traumer fra opplevelser som følge av disse. I denne volden står også språket sentralt. Maktovergrep innebærer i mange tilfeller å undertrykke og frata mennesker sitt morsmål som et ledd i et større og vidstrakt overgrep.

——————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————-

Friday, October 17 – reserved for schools

This performance lecture is based on the book Sarin – an artistic book project that explores how personal and collective experiences of war and displacement can be processed and expressed through art. Sarin draws on testimonies from chemical attacks on the Kurdish people in 1988, where the smell of apples became an unforgettable sensory memory – a symbol of both deadly danger and survival.

Shwan says: In light of the festival’s theme of survival, I want to explore how art can work as a strategy of resistance against forgetting – and as a space where personal trauma can be transformed into collective memory. I’ll reflect on how fear and crisis can be reshaped into aesthetic expressions that not only document, but also allow for emotional processing, political reflection, and renewed hope. Through a mix of personal story, historical context and artistic reflection, this lecture will show how art can become a tool for endurance – and a way to insist on life, even in the midst of destruction.

Shwan Dler Qaradaki (born 1977 in Iraqi Kurdistan) came to Norway as a refugee in 1999. He is currently pursuing a PhD in visual arts at the Oslo National Academy of the Arts (KHiO), titled Babel Confusion.  Qaradaki works with drawing, painting, photography, installation, and video. His work addresses major themes such as political oppression, forced migration, and the traumas that follow. Language plays a central role in this violence – as acts of power often involve suppressing or taking away people’s native tongues, as part of a broader and more systematic abuse.