De tre kunsthåndverkere Ingjerd Hanevold, Sidsel Hanum og Kari Mølstad har funnet sammen gjennom vennskap og ikke minst sitt felles kunstneriske ståsted. Deres interesse for naturen i alle dens aspekter har gitt lyst til å lage en utstilling med helt ulike materialer og håndverksteknikker, og samtidig en tydelig fellesnevner. Deres kjærlighet til håndverket, og de estetiske kvalitetene i kunsten er også fellesnevner utover interessen for natur og økologi.

Tittelen Tidevann henspeiler på havet og naturkreftene som vi alle er påvirket av, og som binder livet på jorden sammen med de kreftene som hersker i universet.

 

Ingjerd Hanevold: På bordet foran meg i verkstedet ligger en stor samling natur-former, alt fra tørkede planterester og frøkapsler til skjell og snilehus. I alle år har jeg samlet på disse skattene som gir meg mye glede og inspirasjon.

Til denne utstillingen vil jeg utforske former fra havet, blanke strømlinjeformede fisk, spiralformede konkylier og skjell i tillegg til ulike vannplanter og komplekse mikroorganismer. Jeg fasineres av skjønnheten og dramatikken som skjer i naturen, livet som bygges opp for å brytes ned. Det evige kretsløpet.

Jeg kjærtegner varme sandslipte steiner, stikker meg på piggete kråkeboller, og iakttar snilehus med intrikate fraktalmønstre. Det repeterende mønsteret avslører naturens prinsipper for vekst og oppbygging. Disse kjenner jeg igjen fra min egen skapende prosess. Arbeidene mine gjenspeiler naturen i oss og omkring oss.

Ingjerd Hanevold (f. 1955, Asker) er utdannet ved Kunsthøgskolen i Oslo og videre i New York. Hun har hatt utstillinger i en rekke land i Europa og Asia, samt USA. Av oppdrag kan nevnes seiersmedaljene til OL Lillehammer´94, HENNE smykkekolleksjon for David-Andersen AS samt ordførerkjede for Asker Kommune 2021. I tillegg til egen praksis som smykkekunstner har hun vært professor ved HDK i Göteborg og Kunsthøgskolen i Oslo. Hun er innkjøpt av museene i Oslo, Bergen, Kristiansand, Trondheim og Tromsø, Röhsska Museet, Göteborg, Louvre, Musée des Artes Decoratifs, Paris, Swiss National Museum, Zürich og Kunstgewerbmuseum, Berlin.

 

Sidsel Hanum: Tidevannet er resultatet av månens tyngdekraft som lar havet stige og falle i en uendelig puls. Der, i denne sonen finner jeg min inspirasjon til et mangfold av former.

Jeg sitter på et skjær langt der ute og ser skummet etter
havets bevegelser komme mot meg. Det er skummet jeg
ser og vil fortelle om.

Jeg bygger lag på lag med porselen, en konstruksjon av leire på samme måte som naturens former vokser og gror. Jeg liker å tenke at flo og fjære i verdenshavene forener verdens folk til ett. Som en stor oval.

Min virkelighet på ei øy langs Norges kyst inkluderer og involverer et stort og felles univers.

Sidsel Hanum (f. 1955) har sin utdannelse fra Kunsthøgskolen i Oslo med diplom i 1981. Hun etablerte eget verksted på Borøy, Tvedestrand i 1984. Hanum har deltatt på mange utstillinger både nasjonalt og internasjonalt, blant annet 2 museumsutstillinger på Lillehammer Kunstmuseum og Kunstsilo i Kristiansand. Hun har deltatt på en rekke kunstmesser i USA og Europa. Hun er representert ved Norges ambassader og konsulater over store deler av verden. Hennes arbeider er innkjøpt av museene i Oslo, Bergen, Trondheim, Tromsø, Lillehammer og Kristiansand, Stortinget, Norges Bank, Regjeringskvartalet, UD og Oslo kommunes kunstsamling. Hun har mottatt Kunsthåndverkprisen fra BKH, Finn E Alsos minnepris, Aust Agder Fylkeskommunes Kulturpris, Tvedestrand kommunes Kulturpris, Kunsthåndverkprisen Villvins Kunsthåndverkmarked.

 

Kari Mølstad: Vann er flytende, frossent, gjennomsiktig, fargeløst, men allikevel fullt av farger. Havoverflaten lager et slags sammenhengende teppe med bølgenes brytninger og strømninger. Jeg observerer og prøver å fange essensen av rytme, bevegelse, retninger og mønster i vannet som aldri står stille. I min arbeidsprosess blir hundrevis av slipte spor satt sammen til et eget rytmisk mønster og danner en overflate i glasset. Overflaten binder sammen formen. Glasset blir et slags lerret hvor lys, skygge, matthet og blankhet forsterker mønsteret og formen.

Kari Mølstad (f. 1977), er utdannet fra Glasskolan Orrefors i Sverige 99-02 og KADK Det Kongelige Danske Kunstakademis Skoler for Arkitektur, Design og Konservering avdeling Bornholm, Danmark 04-07. Siden 2009 har Mølstad bodd på Lillehammer og jobbet utfra eget verksted. Hun har deltatt på utstillinger nasjonalt og internasjonalt, blant annet Format, KRAFT, Collect og Museum Angewandte Kunst, Frankfurt, samt flere årsutstillinger med Norske Kunsthåndverkere. Mølstads arbeider er innkjøpt av museene i Oslo, Bergen, Trondheim, Lillehammer, Drammen og Kristiansand, Slottet, UD, Kulturdepartementet, Oslo kommunes kunstsamling, Trondheim kommune, Norges Bank, ICART International Corporate Art. Hun har blant annet mottatt Oppland fylkeskommunes kunstnerstipend, Scheibler Legat 2013, Oppland Kunstsenters studiestipend, arbeidsstipend fra Kulturrådet 10 år 2019-29.