Päivi Laaksos installasjon, og enkeltverkene i den, visualiserer det mytologiske og åndelige i naturen, i vår kultur og i vår psyke. Den er en drømmeaktig scene, der arbeidet på gulvet fremstiller havets bunn der rester av oldtidens skulpturer har blitt bosteder for havets vesener. Deler av relieffene peker på det guddommelige og det evige ved siden av det forgjengelige; sivilisasjoner og imperier som forfaller, tæres av tiden og forsvinner. Norske og nordiske symboler og materialer binder vår fortelling sammen med arven fra oldtiden og antikken. Det har vært viktig for kunstneren å bruke jordnære materialer, og de påvirker hvordan kunstverkene tar sin form.

Laakso er opptatt av naturmystikk og mytologier, og oppfatter installasjonen og enkeltverkene også som et psykologisk og åndelig landskap. Hun er berørt av tiden; spenningene vi opplever nå, har vist oss at de demokratiske og solidariske godene er ikke er en selvfølge, og at disse verdiene sammen med naturen trenger vår beskyttelse.

Päivi Laakso er opptatt av Carl Gustav Jungs psykoanalyse og drømmeforståelse.  Jung kunne se i sine klienters drømmer at en krig ville bryte ut, dette like før andre verdens krig. Det undertrykte ubevisste, skyggen, styrer oss om vi ikke tar tak i den. Derfor er det viktig at enkeltpersoner tar ansvar for sine liv og arbeider med sin egen individuasjon, altså den livslange prosessen med å bli et helt og ekte «selv». Det er enkeltmenneskene som former fremtiden og det kollektive. Kreativitet, kunst, fantasi og drømmer kan være metoder i individuasjonen.

Kunstneren har selv jobbet med drømmer sammen med en psykoanalytiker utdannet ved Carl Jung Institutt i Sveits. Nå arbeider hun med drømmene med metoden hos Via Somnii, med senter i Hamar.

 

Drømmer er kongeveien til underbevisstheten

Carl Gustav Jung 

——————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————-

Päivi Laakso’s installation, along with its individual works, visualizes the mythological and spiritual aspects of nature, our culture, and our psyche. It is a dreamlike scene, where the work on the floor depicts the seabed, where remnants of ancient sculptures have become homes for sea creatures. Parts of the reliefs point to the divine and the eternal alongside the transient — civilizations and empires that decay, are worn down by time, and disappear. Norwegian and Nordic symbols and materials tie our story to the heritage of antiquity and ancient times. It has been important for the artist to use earthy materials, which in turn influence the form the artworks take.

Laakso is deeply engaged with nature mysticism and mythologies, and perceives the installation and its individual works also as a psychological and spiritual landscape. She is affected by the times we live in; the tensions we now experience have shown us that democratic and solidaric values cannot be taken for granted, and that these values — along with nature — need our protection.

Päivi Laakso is interested in Carl Gustav Jung’s psychoanalysis and understanding of dreams. Jung was able to see in his patients’ dreams that a war was about to break out—this just before the Second World War. The repressed unconscious, the shadow, governs us if we do not confront it. Therefore, it is crucial that individuals take responsibility for their own lives and work on their individuation — the lifelong process of becoming a whole and authentic “self.” It is individuals who shape the future and the collective. Creativity, art, imagination, and dreams can serve as methods in the process of individuation.

The artist herself has worked with dreams together with a psychoanalyst trained at the Carl Jung Institute in Switzerland. She now continues her dream work using the method developed by Via Somnii, based in Hamar.

 

Dreams are the royal road to the unconscious.

Carl Gustav Jung