Gruppeutstilling - maleri
Hvordan oppfatter vi farger? Visuell persepsjon, altså synsopplevelse, beskrives gjennom kategorier som gul, grønn, rød, mørk, lys osv. Oppfatningen av farge, og dermed opplevelsen av farge, skjer i en fysiologisk prosess. Fotoreseptorceller, spesielt kronceller, i det menneskelige øyet, stimuleres av elektromagnetiske bølger som stråler ut mellom to overflater. Likevel forklarer ikke denne tekniske beskrivelsen minnet om en bestemt farge når vi husker en bestemt hendelse, eller hvordan to mennesker kan oppleve samme farge forskjellig, eller hvordan vi til og med ser farger i drømmene våre. Farger har også et kunstnerisk potensial gjennom fenomener som materialitet og taktilitet, og evnen de har til å påvirke oss fysisk og psykologisk.
André Tehrani (f. 1980 i Tønsberg) er en norsk-iransk kunstner utdannet ved Kunstakademiet i Oslo og Kungliga Konsthögskolan i Stockholm. Tehranis malerier er en type post-digital abstraksjon som gjør utstrakt bruk av prosesseringer av grafisk informasjon, i komposisjoner som blant annet henter næring fra fargevifter, grafikkprogramvare og amerikansk senmodernisme.
Tidligere utstillinger inkluderer Monolog (solo, Galleri Haaken, Oslo, 2024), Arbeidstittel: The Workers (Haugar Kunstmuseum, Tønsberg, 2024), A Thousand Plus Ghosts (Nasjonalmuseet, Oslo, 2022), Above Us Only Sky, (Nitja Senter for Samtidskunst, Lillestrøm, 2021), Parking and Transportation (solo, Galleri LNM, Oslo, 2019), Image Drain (Tallinn Art Hall, Tallinn, 2017), Hard Copy (solo, MELK, Oslo, 2017) og The Miracle of Rigid Fluids (solo, Kunstnerforbundet, Oslo, 2017). Tehrani produserte en utsmykning til Fjellhamar Skole på Lørenskog i 2022 og verkene hans er innkjøpt av Nasjonalmuseet (2022), Equinor Art Programme (2020, 2023), Kunst i offentlige rom (2020, 2022), Nitja Senter for Samtidskunst (2021) og Utenriksdepartementet (2019).
——————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————-
How do we perceive colors? Visual perception, or the experience of seeing, is usually described using categories such as yellow, green, red, dark, light, and so on. The perception of color — and thus the experience of color — occurs through a physiological process. Photoreceptor cells, especially cones, in the human eye are stimulated by electromagnetic waves reflected between surfaces. Yet this technical explanation does not account for the memory of a particular color linked to a specific event, how two people can experience the same color differently, or how we even see colors in our dreams. Colors also hold artistic potential through phenomena such as materiality and tactility, as well as their ability to affect us both physically and psychologically.
André Tehrani (b. 1980 in Tønsberg) is a Norwegian-Iranian artist educated at the Oslo National Academy of the Arts and the Royal Institute of Art in Stockholm. Tehrani’s paintings represent a form of post-digital abstraction, making extensive use of processed graphic information in compositions that draw inspiration from color swatches, graphic software, and American late modernism.
Previous exhibitions include Monolog (solo, Galleri Haaken, Oslo, 2024), Arbeidstittel: The Workers (Haugar Kunstmuseum, Tønsberg, 2024), A Thousand Plus Ghosts (National Museum, Oslo, 2022), Above Us Only Sky (Nitja Center for Contemporary Art, Lillestrøm, 2021), Parking and Transportation (solo, Galleri LNM, Oslo, 2019), Image Drain (Tallinn Art Hall, Tallinn, 2017), Hard Copy (solo, MELK, Oslo, 2017), and The Miracle of Rigid Fluids (solo, Kunstnerforbundet, Oslo, 2017). Tehrani created a permanent artwork for Fjellhamar School in Lørenskog in 2022, and his works are included in the collections of the National Museum (2022), the Equinor Art Programme (2020, 2023), Arts in Public Spaces (Kunst i offentlige rom, 2020, 2022), Nitja Center for Contemporary Art (2021), and the Norwegian Ministry of Foreign Affairs (2019).







