Gruppeutstilling - maleri
Hvordan oppfatter vi farger? Visuell persepsjon, altså synsopplevelse, beskrives gjennom kategorier som gul, grønn, rød, mørk, lys osv. Oppfatningen av farge, og dermed opplevelsen av farge, skjer i en fysiologisk prosess. Fotoreseptorceller, spesielt kronceller, i det menneskelige øyet, stimuleres av elektromagnetiske bølger som stråler ut mellom to overflater. Likevel forklarer ikke denne tekniske beskrivelsen minnet om en bestemt farge når vi husker en bestemt hendelse, eller hvordan to mennesker kan oppleve samme farge forskjellig, eller hvordan vi til og med ser farger i drømmene våre. Farger har også et kunstnerisk potensial gjennom fenomener som materialitet og taktilitet, og evnen de har til å påvirke oss fysisk og psykologisk.
Om maleri
Det banale og taktile ved maleriet fascinerer meg – flekker med bløt fet farge som langsomt tørker på vevd lerret. Jeg begeistres av flater og farger som enten visner hen eller vekkes til liv betinget av et kalkulert eller fortvilet og tilfeldig penselstrøk. Interessen for de mediespesifikke egenskapene ved maleri eksisterer parallellt
Med interessen for maleriet som et bilde lik andre bilder, hvordan det “virker”, dets evne til å forføre og manipulere. Jeg ønsker at både filmene og maleriene jeg lager skal utløse en følelse av ambivalens og tvil, som om man ikke helt klarer
bestemme seg om den riktige responsen er å bli rørt eller fnyse, føle empati eller himle med øynene. Jeg inkluderer humor, noen ganger rent ut komikk, men situasjonene og figurene er alltid forsøkt avbildet med omsorg og verdighet.
Jeg har aldri vært spesielt interessert Ha-Ha.
Endre Aalrust (f. 1973, Hamar) er en kunstner bosatt i Berlin som jobber parallelt med maleri og kortfilm. Aalrust er utdannet fra Kunstakademiet i Bergen, Central St Martins i London, Strykejernet Kunstskole og Universitetet i Oslo. Han har vist arbeider i en rekke gallerier, institusjoner og filmfestivaler deriblant QB, Hos Arne, VIVII, UKS, Fotogalleriet, og Erik Steen i Oslo, Sandy Brown, After The Butcher, KW, Silberkuppe og Dzialdov i Berlin, Saved, James Fuentes Gallery og Daniel Reich i New York, Fredric Snitzer Gallery, Miami, Quimera Galeria, Buenos Aires, Kurzfilmtage Oberhausen, IFFR, Rotterdam, Rencontres Paris/Berlin, Janela Internacional de Cinema do Recife, Brasil og Kortfilmfestivalen i Grimstad. Aalrust er innkjøpt av blant annet Nasjonalmuseet, Oslo Kommune, NTNU, Innlandet, Viken, Equinor, Norges Bank og Neuer Berliner Kunstverein.
——————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————-
How do we perceive colors? Visual perception, or the experience of seeing, is usually described using categories such as yellow, green, red, dark, light, and so on. The perception of color — and thus the experience of color — occurs through a physiological process. Photoreceptor cells, especially cones, in the human eye are stimulated by electromagnetic waves reflected between surfaces. Yet this technical explanation does not account for the memory of a particular color linked to a specific event, how two people can experience the same color differently, or how we even see colors in our dreams. Colors also hold artistic potential through phenomena such as materiality and tactility, as well as their ability to affect us both physically and psychologically.
About Painting
I am fascinated by the banal and tactile qualities of painting — soft, fat patches of color slowly drying on woven canvas. I am drawn to surfaces and colors that either wither away or come to life, depending on a calculated, desperate, or accidental brushstroke. My interest in the medium-specific qualities of painting exists alongside
My curiosity about painting as an image among other images — how it “works,” its ability to seduce and manipulate. I want both the films and paintings I make to evoke a sense of ambivalence and doubt, as if one cannot quite
decide whether the proper response is to be moved or to scoff, to feel empathy or to roll one’s eyes. I incorporate humor — sometimes outright comedy — but the situations and figures are always treated with care and dignity.
I have never been particularly interested Ha-Ha.
Endre Aalrust (b. 1973, Hamar) is an artist based in Berlin who works in both painting and short film. Aalrust studied at the Bergen Academy of Art and Design, Central Saint Martins in London, Strykejernet Art School, and the University of Oslo. He has exhibited works in numerous galleries, institutions, and film festivals, including QB, Hos Arne, VIVII, UKS, Fotogalleriet, and Erik Steen in Oslo; Sandy Brown, After The Butcher, KW, Silberkuppe, and Dzialdov in Berlin; Saved, James Fuentes Gallery, and Daniel Reich in New York; Fredric Snitzer Gallery, Miami; Quimera Galeria, Buenos Aires; Kurzfilmtage Oberhausen; IFFR, Rotterdam; Rencontres Paris/Berlin; Janela Internacional de Cinema do Recife, Brazil; and the Grimstad Short Film Festival.
Aalrust’s works are held in the collections of, among others, the National Museum, Oslo Municipality, NTNU, Innlandet and Viken counties, Equinor, Norges Bank, and Neuer Berliner Kunstverein.







