Gruppeutstilling - maleri
Hvordan oppfatter vi farger? Visuell persepsjon, altså synsopplevelse, beskrives gjennom kategorier som gul, grønn, rød, mørk, lys osv. Oppfatningen av farge, og dermed opplevelsen av farge, skjer i en fysiologisk prosess. Fotoreseptorceller, spesielt kronceller, i det menneskelige øyet, stimuleres av elektromagnetiske bølger som stråler ut mellom to overflater. Likevel forklarer ikke denne tekniske beskrivelsen minnet om en bestemt farge når vi husker en bestemt hendelse, eller hvordan to mennesker kan oppleve samme farge forskjellig, eller hvordan vi til og med ser farger i drømmene våre. Farger har også et kunstnerisk potensial gjennom fenomener som materialitet og taktilitet, og evnen de har til å påvirke oss fysisk og psykologisk.
Marianne Brekke forteller at arbeidsprosessen hennes ofte begynner med en bestemt farge eller lysinntrykk; et glimt som setter i gang en langsom, oppmerksom prosess. Lag på lag bygger hun opp overflaten med fargetoner, til lyset og utrykket føles riktig. Hun sier at det er som om å fremkalle et analogt fotografi, der hver påføring av farge krever presisjon, tålmodighet og tilstedeværelse. Felles for prosjektene hennes er linjen, og farge. Med disse utforsker hun rytme; forskyvninger, balanse og form.
Brekke arbeider med akryl og tempera. Prosjektet Lysglimt vises i serier og stedsspesifikke arbeid.
——————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————-
How do we perceive colors? Visual perception, or the experience of seeing, is usually described using categories such as yellow, green, red, dark, light, and so on. The perception of color — and thus the experience of color — occurs through a physiological process. Photoreceptor cells, especially cones, in the human eye are stimulated by electromagnetic waves reflected between surfaces. Yet this technical explanation does not account for the memory of a particular color linked to a specific event, how two people can experience the same color differently, or how we even see colors in our dreams. Colors also hold artistic potential through phenomena such as materiality and tactility, as well as their ability to affect us both physically and psychologically.
Marianne Brekke explains that her working process often begins with a particular color or impression of light — a glimpse that sparks a slow, attentive process. Layer by layer, she builds up the surface with shades of color until the light and expression feel right. She says it is like developing an analog photograph, where each application of color requires precision, patience, and presence. A common feature of her projects is the line and color. With these, she explores rhythm, shifts, balance, and form.
Brekke works in acrylic and tempera. The project Lysglimt (Glimpses of Light) is presented in series as well as in site-specific works.








