Se og hør opptak av samtalen!
Kjetil Røed og Lise Linnert i samtale om Linnerts kunst, og spesielt om utstillingen Puste i takt som vises i Kunstbanken til og med 6. oktober. Se og hør samtalen HER.
Takk til elever og lærer fra Informasjonsteknologi og medieproduksjon ved Hamar katedralskole!
Lise Linnerts kunstnerskap er ofte forbundet med personlige utfordringer, men hun berører alltid allmenne, menneskelige problemstillinger i kunsten sin. Hun kretser rundt hvordan vi skal håndtere sorg, lidelse og glede. Linnert er også opptatt av på hvilken måte hvem vi er og hva vi husker er viklet inn i hva kunst dypest sett er.
Arrangementet er del av Billedkunst live og gjennomføres denne gangen i samarbeid med Oplandia senter for samtidskunst og Kunstbanken senter for samtidskunst. Billedkunst live er støttet av Stiftelsen Fritt Ord, Sparebankstiftelsen og Kulturdirektoratet. Tidsskriftet Billedkunst utgis av Norske Billedkunstnere (NBK). Ansvarlig redaktør: Kjetil Røed. Medredaktør: Tine Semb.
Billedkunst live var på rundreise i Innlandet 15. september, og hadde også et arrangement på Oplandia senter for samtidskunst i Lillehammer.
Kjetil Røed (f. 1973) har vært kritiker i en rekke norske aviser, deriblant Aftenposten (2011-2018) og Vårt Land (2018-2023). Han er redaktør av tidsskriftene Billedkunst og Fotografi, og har utgitt flere bøker deriblant Kunsten og livet: en bruksanvisning (Flamme Forlag, 2019), Kunsten og døden: en bruksanvisning (Res Publica, 2021) og Fra punktum til kolon: et essay om kritikk og kjærlighet (Pelikanen forlag, 2022). Røed arbeider for tiden med en større utgivelse om kjærlighet, kunst og politikk som kommer våren 2025. Han har dessuten oversatt Iris Murdoch, Det godes suverenitet (Cappelens Upopulære, 2022). Timothy Mortons All art is ecological, som kommer på norsk i samme serie i 2025.
Lise Bjørne Linnert (f. 1964) er kjent for sine relasjonelle samarbeidsprosjekter som ofte tar utgangspunkt i en politisk problemstilling og involverer mange deltagere, nål, tråd og farger. Gjennom hendenes arbeid, tid og repetisjoner samles et omfattende materiale, som uttrykk for protest og håp om endring. Til utstillingen i Kunstbanken bruker Linnert de samme materialene, men utgangspunktet hennes er personlig og hun bruker kun sin egen hånd. Verket Hver dag (365 dager), består av 557 resirkulerte gasbind i størrelsen 8×12 cm. Gasbindet har vært tullet som beskyttelse rundt en liten plastkran hvor næring går inn i magen til en som ikke lenger kan få i seg mat på annet vis. Hver dag bytter hun gasbindet og fester det brukte til et akvarellpapir, noterer dato, noen stikkord og vever/tegner med tråd en respons. Linnert viser også et arbeid fra Hver dag (365 dager) på årets Høstutstilling, som åpnet i Kunstnernes hus i Oslo 7. september.
Foto: Jannik Abel