I 2024 viste Kunstbanken senter for samtidskunst i Hamar en stillferdig men kraftfull og bevegende utstilling kalt #FramedinBelarus: på vei mot solidaritet. Miniutstillinga som nå turnerer i bibliotek i Innlandet, viser et utdrag av og gir innblikk i #FramedinBelarus; et sosialt kunstprosjekt dedikert til politiske fanger i Belarus. #FramedinBelarus ble initiert av den belarusiske kunstneren Rufina Bazlova (f. 1990) i samarbeid med den Moldovske kuratoren Sofia Tocar (f. 1990), under navnet Stitchit Collective.

#FramedinBelarus tar sikte på å portrettere hver ulovlig dømt belarusisk borger ved hjelp av et utradisjonelt verktøy for politisk protest; korsstingsbroderi. Mennesker over hele verden broderer navneduker som visualiserer den enkelte saken, fangen og handlingene som førte til arrestasjon. I 2024 bidro mange fra Innlandet med sine broderier.

Rufina Bazlova har utformet en egen ikonografi og mønstrene til alle korsstingsbroderiene. Symbolene er inspirert av symboler i tradisjonelle broderier, men visualiserer direkte og kompromissløst belarusisk nåtid. Rød tråd på hvit bakgrunn gir en sterk kobling til tradisjonell belarusisk folkekunst, og til det rød-hvite belarusiske våpenet og flagget som symboliserte den kortvarige selvstendige staten; Den belarusiske demokratiske republikk. Våpen og flagg ble erstattet i 1995, og i dag medfører det risiko å vise rød-hvite flagg eller kle seg i rød-hvite plagg.

Bazlova har en Mastergrad i illustrasjon og grafikk fra Ladislav Sutnar Faculty of Design and Art ved University of West Bohemia i tillegg til en bachelorgrad i scenedesign for alternativt teater og dukketeater fra the Academy of Performing Arts i Praha. I 2008 flyttet Rufina Bazlova til Pilsen i Tsjekkia, og har siden 2016 hatt base i Praha. I hele sitt kunstnerskap har hun på ulike måter arbeidet med situasjonen i hjemlandet. Bakgrunnen for #FramedinBelarus var det riggede presidentvalget i Belarus i 2020 og protestene som fulgte. Fredelige demonstrasjoner preget byene, fabrikkarbeidere streiket, og journalister og kunstnere dokumenterte og kommenterte det som skjedde. Fremdeles pågår arrestasjoner og forfølgelse av demonstranter og de som støtter de politiske fangene; avhør, tortur, urettmessige rettssaker og interneringsceller er en brutal realitet.

Den fredfulle aktiviteten broderiene representerer, står i sterk kontrast til de politiske fangenes situasjon. Ved første øyekast ser navnedukene nettopp ut som «bare» et dekorativt håndarbeid. Bazlovas nesten naivistiske, men effektfulle ikonografi sørger imidlertid for at den enkelte fanges historie framkalles sakte, sting for sting. Broderiprosessen er en lang og meditativ opplevelse som lar deltakerne konsentrere seg om sine tanker og følelser for en bestemt fange. Ved å brodere et portrett av en politisk fange ofrer deltakerne litt av sin tid som en solidaritetshandling. Mer enn 700 mennesker i 42 land har så langt blitt ambassadører for #FramedinBelarus.

Det finnes ikke sikre tall for fengslingene, men per juni 2025 er 3710 mennesker ulovlig fengslet, og internasjonalt anerkjent som politiske fanger. Dette ifølge menneskerettsorganisasjonen Viasna (spring96). Viasna har også opplyst at per 29. desember 2024 var 1265 politiske fanger fengslet; 1097 menn og 168 kvinner. Se www.spring96.org/en for mer informasjon og adresser til de politiske fangene. Kopi av brev som skrives til fangene må lagres for å overleveres når de blir løslatt, fordi det er usikkert om brevene som sendes til fengslene faktisk når fram til fangene.

Per juni 2025 er det dessverre ikke mulig å registrere seg for å delta med broderi. For tiden fokuserer #FramedinBelarus på å jobbe med det innsamlede arkivet og utvikle et nettgalleri. Man kan registrere seg for nyhetsbrev på www.framedinbelarus.net.

——————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————-

Turnéplan

2025

Ringsaker bibliotek 11.09.-05.10.

Folldal bibliotek ca. 07.10-03.11.

Løten bibliotek ca. 07.11-26.11.

Åsnes bibliotek ca. 29.11-04.01.26

2026

Kongsvinger bibliotek ca. 04.01-01.02.

Åmot bibliotek ca. 04.02-02.03.

Gausdal bibliotek ca. 06.03-08.04.

Sel bibliotek ca. 11.04-12.05.

Ringebu bibliotek ca. 14.05-28.06

Etnedal bibliotek ca. 29.06

 

——————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————-

 

The mini-exhibition showcases a selection of works and provides insight into the social art project #FramedinBelarus dedicated to political prisoners in Belarus.

More than four years have passed since the people of Belarus took to the streets to protest the rigged presidential election in August 2020. As of September 2024, 1,317 are still imprisoned, according to the human rights organization Viasna (spring96).

#FramedinBelarus is run by Stitchit Collective, initiated by Rufina Bazlova and Sofia Tocar. The project is a continuation of the series History of Belarusian Vyzhyvanka, created by Rufina Bazlova in 2020-2021. People around the world embroider samplers from patterns created by Rufina Bazlova that visualise the individual case, the prisoner and the actions leading to their arrest, torture and unjust imprisonment. more than 700 people in 42 countries have already become ambassadors for the project.

The mini-exhibition is based on Rufina Bazlovas exhibition #FramedinBelarus: Towards Solidarity at Kunstbanken in 2024. Bazlova was born in Belarus in 1990 and has lived in the Czech Republic since 2008. She holds a Master´s degree in illustration and graphics from the Ladislav Sutnar Faculty of Design and Art at the University of West Bohemia and a Bachelor´s degree in stage design of Alternative and Puppet Theater from the Academy of Performing Arts in Prague.