I utstillingen viser Mathiasen nye akvarell-tegninger og en serie treskulpturer som har utgangspunkt i værvarsling, værstasjoner og gamle værtegn. Et av tegnene lyder for eksempel: Hvis kråkene flyr lavt eller samles i flokker, er det tegn på at det er dårlig vær i anmarsj.

Utstillingen starter i Bankhvelvet med en flokk lavtflyvende kråker av tre. Disse er presentert sammen med akvarell-tegninger som avbilder leketøyslignende værstasjoner og landskaper dekket av tykk morgentåke som i dansk folkekultur kalles mosekonens brygg.

Mosekonens brygg og utstillingen fortsetter nede i kjellerhvelvene, hvor det er akvarell-tegninger av faretruende demninger sett fra fugleperspektiv. I utstillingen møter vi også en marihøne-prikkete Harlekin-figur, som opptrer i en serie tegninger i en rekke forskjellige situasjoner; som forsker som tar prøver i et is-landskap, som forsikrings-selger og som TV-reporter i en storm. Med denne motivkretsen presenterer Anna Sofie sin lekende og utilregnelige værutsikt over de absurditeter fremtiden bringer. I mangel på en klar prognose bearbeider denne værutsikten i stedet følelser knyttet til det illevarslende – at noe er i anmarsj.

I de bakerste to kjellerhvelvene viser hun en serie treskulpturer og animasjonsfilmen Pet Follies fra utstillingen Folly, som ble vist på Nitja – senter for samtidskunst i Lillestrøm i 2024. Treskulpturene forestiller pingviner og er basert på lignende treskulpturer som Anna Sofie bygget med sin far som barn. De refererer også til hagen på Dikemark psykiatriske sykehus hvor det på 1930-tallet bodde pingviner. Tre-pingvinene er installert i en selvbeskyttende klynge i det nest bakerste hvelvet. Helt innerst vises animasjonen Pet Follies (9:44 min) fra 2023, som er en delvis selvbiografisk fortelling som handler om en deprimert pingvin og dens jakt på lykke.

Den samlede utstillingen hun viser i Kunstbanken handler om omgivelsenes påvirkning på menneskesinnet og våre sinnsstemninger – et sentralt tema i Mathiasens kunstnerskap.

Anna Sofie Mathiasen er født i København i 1995 og bor og arbeider i Oslo og Asnæs Indelukke i Danmark. Hun arbeider med installasjon, tegning, collage, skulptur og video. Hun har master fra Kunsthøgskolen i Oslo og har hatt utstillinger ved Nitja i Lillestrøm, O-Overgaden i København, Galleri K i Oslo og Guttormsgaards arkiv på Blaker.
Utstillingen er støttet av og Kulturrådet og Billedkunstnernes Vederlagsfond

 

————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————

Anna Sofie Mathiasen works with installation, drawing, collage, sculpture and video. In the exhibition Anmarsj [approach], she presents a series of new works inspired by weather stations and old weather forecasts and signs. One such weather sign states: “When the crows are gathering, a storm is brewing”. Building on this idea, she creates various characters: a ladybug-dotted Harlequin figure, a dense morning mist, or ”the bog woman’s brew”; an old Danish term for a type of fog, and several sensitive weather stations. Through these figures, she explores feelings of foreboding – the sense that something is approaching.

Also featured is the film Pet Follies from 2023, which tells the story of a depressed penguin in search of happiness. Both Pet Follies and the new works explore how our surroundings influence the human mind and our moods – an ongoing theme in Mathiasen’s artistic practice.

Anna Sofie Mathiasen (b. 1995) is from Denmark and currently lives and works in Oslo. She has a master’s degree from the Oslo National Academy of the Arts and has exhibited at Nitja in Lillestrøm, Overgaden in Copenhagen, Galleri K in Oslo and Guttormsgaard’s archive in Blaker.