Gruppeutstilling med Trond Einar Solberg Indsetviken, Cicilie Risåsen, Christian Fjeldbu, Camilla Edström Ödemark og Malin Lin Nordström
Våre spor, eller Jälkiä meistä, er tittelen på et utstillingsprosjekt med fem kunstnere som er opptatt av natur, tapt språk, kultur, historie, identitet, mystikk, religion og overtro. Trond Einar Solberg Indsetviken, Cicilie Risåsen og Christian Fjeldbu har skogfinsk bakgrunn. Camilla Edström Ödemark har finsk bakgrunn. Skogfinnene kom fra Savolax i Finland, og mange mellomlandet på Åland før de nådde Midt-Sverige. Malin Lin Nordström er fra Västmanland. Mange finner bosatte seg der, før noen gikk videre til Värmland, og deretter innvandret til Norge. På den måten knyttes gruppen sammen i en historikk; en reiserute fra Savolax
i Finland til Norge.
En fellesnevner for kunstnerne er tilhørigheten til natur og minoritetskultur. Alle har en felles historisk reiserute og et samsvarende kunstnerisk uttrykk, der deres arbeider smelter sammen til en enhet, men likevel ivaretar hver enkelt kunstners identitet.
Etter Sannhets- og forsoningskommisjonens rapport om fornorskningsprosessen blant norske minoriteter (overlevert Stortinget 1 juni 2023), opplever kunstnerne i utstillingen et behov for å synliggjøre egen identitet og formidle en tapt kultur.
Kjernen i Trond Einar Solberg Indsetvikens arbeider er en leting etter det tapte og hvordan formidle følelsen av en gjenfunnet identitet. Dette har vært hans tema i mange år. Store deler av hans families aner er skogfinner, men hvor kom de fra, hvor gikk de og hvor slo de seg ned? Solberg Indsetviken stiller seg spørsmålet om han har en naturlig tilhørighet til naturen eller en søken etter å bli en del av den? En søken etter myter, ritualer, levesett og religion. I utstillingen i Kunstbanken setter han fokuset på mellomrommet – det som er mellom det vi ser, opplever eller tenker.
Trond Einar Solberg Indsetviken (f. 1956) er født og oppvokst i Brumund og bor nå i Julussdalen i Elverum. Han er utdannet ved Statens håndverks- og kunstindustriskole og Vestlandets Kunstakademi i Bergen. Solberg Indsetviken arbeider med ulike teknikker med hovedvekt på akvarell, tegning og grafikk. Han arbeider i et abstrahert billeduttrykk hvor naturen står sentralt.
Cicilie Risåsen arbeider i grenselandet mellom det figurative og abstrakte, som regel med dokumentasjon av nære omgivelser som inspirasjon, i teknikkene maleri, foto og tegning.
I Kunstbanken viser hun den tredelte serien Flowers 2.0. Utgangspunktet er blomsterskygger rundt bestemorens hus i Solør. Skyggene er både grafiske og immaterielle; et velegnet springbrett for visuell lek og flere betydningslag. Fotografiene er tatt om høsten mens plantene ennå står i jorda. Serien handler om naturens kretsløp og nedbrytning som forutsetning for nytt liv.
Cecilie Risåsen (f. 1969) er oppvokst i Elverum og bor og arbeider i Oslo. Hun har bakgrunn fra Strykejernet Kunstskole, og mentorprogrammet til NORDfotografi, Oslo. Hun har også en BA i sosialantropologi fra UIO.
Christian Fjeldbu har laget et teppe av nålefiltet skjegglav og ull, med tittelen This Apparatus must be Earthed. Teppets format er i proporsjonale mål etter det kjente likkledet i Torino, som blir sagt å ha avtrykk etter Jesu kropp.
Skjegglaven er hentet fra Fjeldbu, en liten husmannsplass på Fjellskogen i Eidskog kommune. I dag er det kun noen tufter igjen i en massiv granskog. Fjeldbu var plassen der kunstnerens bestefar vokste opp og deres skogfinske forfedre bodde, og
må ha vært et slags sentrum midt innpå skogen, med sagbruk og skole. Poeten Hans Børli, som bodde på andre siden av vannet Store Børen, var elev her.
Skjegglaven er hentet fra trærne som ble plantet da Fjeldbu ble fraflyttet. Denne skogen er nå hogstmoden, og om ikke noe blir gjort, er det stor fare for at de kulturhistoriske restene som finnes, snart vil bli jevnet med jorden av store skogsmaskiner.
Christian Fjeldbu (f.1978) bor og arbeider i Kongsvinger. Han er utdannet faglærer i kunst og håndverk og har en mangesidig kunstnerisk praksis som inkluderer tegning, installasjon, illustrasjon, lyd og musikk.
Camilla Edström Ödemarks skulpturer utforsker menneskets forhold til tid, motstand og omsorg. Hun arbeider hovedsakelig med materialer som brytes ned over tid. Gjennom å forme disse med tidkrevende teknikker, fremhever hun langsomhet og forfall som bevisste handlinger mot vår tids fokus på effektivitet og kontroll. Materialenes naturlige nedbrytning, i samspill med de tradisjonelle metodene, blir en del av verkets uttrykk og karakter.
Edström Ödemark er født på Åland i 1985, og bor og arbeider i dag i Oslo. Hennes livsreise følger både morens og mormorens, som utvandret den veien mange andre finner har reist gjennom århundrene, fra det finske fastlandet til Finnskogen i Sverige og Norge. Edström Ödemark er utdannet i Stockholm og Oslo og har stilt ut bl.a. på Norsk Billedhoggerforening, Galleria Sculptor i Helsingfors og Länsmuseet Gävleborg.
Gjennom ulike kunstneriske uttrykk undersøker Malin Lin Nordström hvordan mennesker samhandler med og forholder seg til hverandre, til naturen og til eksistensielle spørsmål. Hun anser vårt forhold til død, sorg, lengsel og begjær som dypt personlig så vel som politisk. Nordström er opptatt av hvordan vi håndterer dette på et sosialt og strukturelt plan, fremfor
alt i vårt forhold til økologi og naturressurser.
I sine relasjonelle og prosessbaserte verk, ofte i samarbeid med andre, skaper hun rom for å dele erfaringer og kanalisere handlekraft og håp. Hennes tidligere arbeid inkluderer bl.a. skogslydvandringer som handlet om migrasjon og sorg, og en serie treskulpturer med lengsel og språkløshet som tema.
Malin Lin Nordström (f. 1984) er utdannet ved Kunstakademiet i Tromsø og Konstfack i Stockholm (MA). Hun har bl. a. hatt utstillinger på Accelerator konsthall i Stockholm, Västernorrlands museum, Värmlands museum, Länsmuseet Gävleborg, Tromsø kunstforening, Bodø kunstforening og Galleri Nord-Norge.
Våre spor – Jälkiä meistä er støtte av Kunstsentrene i Norge og Kulturdirektoratet
——————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————-
Våre spor [our traces], or Jälkiä meistä, is the title of an exhibition project featuring five artists who are focused on nature, lost language, culture, history, identity, mysticism, religion, and superstition. Trond Einar Solberg Indsetviken, Cicilie Risåsen, and Christian Fjeldbu have Forest Finn backgrounds. Camilla Edström Ödemark has a Finnish background. The Forest Finns came from Savolax in Finland, with many stopping over in Åland before reaching central Sweden. Malin Lin Nordström is from Västmanland where many Finns settled while others moved on to Värmland, and then immigrated to Norway. In this way, the group is connected by a shared history—a travel route from Savolax in Finland to Norway.
A common thread among the artists is their connection to nature and minority cultures. They share a common historical journey and a corresponding artistic expression, where their works blend together as a cohesive whole while still preserving each artist’s individual identity.
Following the Truth and Reconciliation Commission’s report on the Norwegianisation process among Norwegian minorities, presented to Parliament on June 1, 2023, the artists in the exhibition feel a strong need to make their identities visible and convey a culture that has been lost.
The core of Trond Einar Solberg Indsetviken’s work lies in the search for what is lost and the exploration of how to convey
the feeling of a rediscovered identity – an ongoing theme in his work for many years. Much of his family’s ancestry is Forest Finn but where did they come from, where did they go, and where did they settle? Solberg Indsetviken questions whether he has a natural connection to nature, or if he is searching to become a part of it – seeking myths, rituals, ways of life and religion. In the exhibition at Kunstbanken, he focuses on the space between – what lies between what we see, experience or think.
Trond Einar Solberg Indsetviken (b. 1956) was born and raised in Brumund and now lives in Julussdalen, Elverum. He studied at the The National College of Art and Design and the West Norway Academy of Arts in Bergen. Solberg Indsetviken works with various techniques, primarily focusing on watercolour, drawing and printmaking. His work features an abstracted visual expression where nature plays a central role.
Cicilie Risåsen works in the borderland between the figurative and the abstract, using techniques such as painting, photography and drawing. Her inspiration often comes from documenting her immediate surroundings.
At Kunstbanken, she presents the three-part series Flowers 2.0. The starting point is the shadows of flowers around her grandmother’s house in Solør. The photographs are taken in the autumn while the plants are still in the ground. Both graphic and intangible, the shadows serve as a suitable springboard for visual play and layered meanings. The series explores the cycles of nature and decomposition as a prerequisite for new life.
Cicilie Risåsen (b. 1969) grew up in Elverum and now lives and works in Oslo. She has a background from Strykejernet Kunstskole and NORDphotography’s Mentor Program in Oslo. She also holds a BA in Social Anthropology from the University of Oslo (UIO).
Christian Fjeldbu has created a rug made of needle-felted beard lichen and wool, titled This Apparatus must be Earthed. The rug’s dimensions are proportional to the famous Shroud of Turin, which is said to bear the imprint of Jesus’ body.
The beard lichen was collected from Fjeldbu, a small croft in the Fjellskogen area of Eidskog municipality. Today, only a few tufts remain in a vast spruce forest. Fjeldbu was the place where the artist’s grandfather grew up and where their Forest Finn ancestors lived. It must have been a sort of centre deep in the forest, with a sawmill and a school. The poet Hans Børli, who lived on the other side of the lake Store Børen,
was a student here.
The beard lichen was gathered from the trees that were planted when Fjeldbu was abandoned. This forest is now ready for harvesting, and unless action is taken, there is a great risk that the cultural remnants found there will soon be levelled by large forestry machines.
Christian Fjeldbu (b. 1978) lives and works in Kongsvinger. He holds a vocational teaching qualification in art and craft and has a diverse artistic practice encompassing drawing, installation, illustration, sound and music.
Camilla Edström Ödemark’s sculptures explore the human relationship with time, resistance, and care. She primarily works with materials that degrade over time. By shaping these using time-consuming techniques, she emphasises slowness and decay as conscious acts in contrast to today’s focus on efficiency and control. The natural degradation of the materials, combined with the traditional methods, becomes an integral part of the work’s expression and character.
Edström Ödemark (b. 1985) is from Åland and currently lives and works in Oslo. Her life journey follows that of both her mother and grandmother, who emigrated along the same path many other Finns have taken over the centuries, from the Finnish mainland to the Finnskogen region in Sweden and Norway. Edström Ödemark studied in Stockholm and Oslo and has exhibited at venues including Norsk Billedhoggerforening, Galleria Sculptor in Helsingfors and Länsmuseet Gävleborg.
Through various artistic expressions, Malin Lin Nordström explores how humans interact with and relate to each other, to nature and to existential questions. She views our relationship with death, grief, longing and desire as deeply personal as well as political. Nordström is concerned with how we handle these issues on a social and structural level, particularly in relation to ecology and natural resources.
In her relational and process-based works, often created in collaboration with others, she creates spaces to share experiences and channel agency and hope. Her previous work includes, among other projects, forest sound walks centred on migration and grief, as well as a series of wooden sculptures that explore themes of longing and the lack of language.
Malin Lin Nordström (b. 1984) studied at the Tromsø Academy of Fine Art and Konstfack in Stockholm (MA). She has exhibited at venues including Accelerator in Stockholm, Västernorrlands Museum, Värmlands Museum, Länsmuseet Gävleborg, Tromsø Kunstforening, Bodø Kunstforening and Galleri Nord-Norge.
Våre spor – Jälkiä meistä is supported by Contemporary Art Centres in Norway´s regional project funds and Arts Council Norway