I utstillingen It was a good day viser Jorunn Irene Hanstvedt et omfattende fotoprosjekt hun har utviklet gjennom mange år. Utgangspunktet er to arbeidsreiser til Kina, hvor hun har oppsøkt områder der folk fortsatt lever nært knyttet til naturen og med gamle håndverkstradisjoner. Hender som utfører arbeid er på mange måter tema i mange av fotografiene. Det tar oss direkte inn i mange problemstillinger knyttet til tidsbruk og verdier i vårt moderne samfunn. Når hun også selv bruker tid på å fremkalle store fotografier ved hjelp av knytteteknikk og ulltråd, forsterkes og konkretiseres nettopp tanker rundt tidsforståelse og hva som har verdi for oss.

I utstillingen viser hun to håndknyttede fotografier, som er hovedverkene i prosjektet. Det ligger to til tre årsverk med arbeid i hvert av teppene. I tillegg til fotografier, hvor flere er trykket på håndlaget papir av morbærbark, består utstillingen også av en installasjon hvor publikum kan sette seg ned, ta seg tid, og bli med inn i reisene hennes gjennom åtte tematiske fotobøker.

Jorunn Irene Hanstvedt er født i 1956 på Karmøy, og bor og arbeider i Oslo. Hun er utdannet ved Statens høgskole for kunsthåndverk og design i Bergen, Vestlandets kunstakademi i Bergen og Statens kunstakademi i Oslo. Hanstvedt har tidligere vært professor i tekstil ved Kunsthøgskolen i Oslo. Hun har stilt ut i Norge, Finland, Tyskland og USA.

——————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————-

In the exhibition It was a good day, Jorunn Irene Hanstvedt presents an extensive photography project she has developed over many years. The starting point is two work trips to China, where she sought out areas where people still live closely connected to nature and ancient craft traditions. The focus is on hands engaged in work, a theme that appears in many of the photographs. This brings us directly into various issues related to time and values in our modern society. When she herself takes the time to develop large photographs using knotting techniques and wool thread, it deepens and concretises thoughts around the
understanding of time and what holds value for us.

In the exhibition, she shows two hand-knotted photographs, which are the main works of the project. Each rug represents between two and three years of labour. In addition to the photographs, several of which are printed on handmade paper made from mulberry bark, the exhibition also includes an installation where visitors can sit down, take their time and join her in her journeys through eight thematic photo books.

Jorunn Irene Hanstvedt was born in 1956 in Karmøy. She lives and works in Oslo. Hanstvedt is a graduate of the The National College of Art and Design in Bergen, the West Norway Academy of Arts in Bergen, and the National Academy of Fine Arts in Oslo. Hanstvedt is a former Professor of Textile Art at the Oslo National Academy of the Arts. She has exhibited in Norway, Finland, Germany and the USA.