Kun 6.-9. mars. Samarbeid med Nordisk poesifestival

Kunstbanken viser Synnøve Persens verk Hellig landskap i samarbeid med Nordisk Poesifestival | Rolf Jacobsen-dagene. Hellig landskap (ca. 6 minutter) består av filmene Labyrinten (2017) og Nordhavet (2017) som er montert sammen. De handler om å synliggjøre det som før kristendommen ble sett på som hellige steder i Finnmark. Filmene er laget i samarbeid med fotograf Kjell Ove Storvik, og de er innkjøpt til Sametingets kunstsamling.

I naturen i Finnmark finnes konkrete plasser som rester etter tidligere religionsutøvelse. Slike plasser kan anses som hellige.

I samisk tro ble naturen oppfattet som besatt av guder og krefter, animismen står fremdeles sentralt i samisk tankegang. Steiner, fjell, elver, innsjøer og andre attraksjoner i naturen hadde liv. Finnmark er fullt av hellige landskap, men de er nærmest ukjente, som resultat av den brutale kristningshistorien. Ifølge samisk tro var der guder, ånder og krefter overalt i naturen. Dette påvirket menneskene i hvordan de beveget seg i landskapet og hvordan de oppførte seg på spesielle plasser.

Langs kysten av Finnmark og Kolahalvøya i Russland er det mange labyrinter, ofte plassert i tilknytning til gravplasser. Labyrintene kan ha blitt brukt i gravleggingsritualer. Den døde ble kanskje båret inn og ut av labyrinten for å erkjenne den mystiske overgangen mellom liv og død.

Ytterst ved kysten av Finnmark, på Nordkynhalvøya ved Slettnes fyr, ligger verdens nordligste labyrint. Labyrintene i Finnmark ble anlagt i perioden 1200-1500 e. Kr, noen mener de kom til som motstykke til byggingen av kirker og koloniseringen i Finnmark i samme periode. Dette er en fortiet del av historien, den religiøse arven nært knyttet til menneskers identitet og selvforståelse og samtidig en viktig del av religionsutøvelsen med sjamanisme og animisme. Kristningen av samene og koloniseringen av Finnmark ble utført med harde midler.

Ved å synliggjøre noen av disse landskapene er dette samtidig en protest mot all industriell planlegging om å invadere vårt land, ødelegge våre hellige fjell med vindmøller, forstyrre reinens vandringsområder, forgifte våre fjorder med gruveavfall og forurense havet i Arktis med oppdrettsanlegg.

Synnøve Persen (f. 1950) er både poet og billedkunstner og var i 1979 en av initiativtakerne til Masi-gruppen. Medlemmene representerte en ny og moderne retning innen samisk kunst.

————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————

 

Kunstbanken is showcasing Synnøve Persen’s work Sacred Landscape in collaboration with the The Nordic Festival of Poetry. Sacred Landscape (approx. 6 minutes) consists of the films Labyrinth (2017) and Northern Ocean (2017) shown side by side. They focus on making visible what, before Christianity, were considered sacred places in Finnmark. The films were created in collaboration with photographer Kjell Ove Storvik and have been acquired by the Sami Parliament’s art collection.

In the nature of Finnmark, there are specific places that are remnants of past religious practices. Such places can be considered sacred.

In Sami belief, nature was seen as inhabited by gods and forces; animism remains central in Sami thinking. Stones, mountains, rivers, lakes, and other natural features were considered to have life. Finnmark is full of sacred landscapes, but they are almost unknown due to the brutal history of Christianization. According to Sami belief, gods, spirits, and forces existed everywhere in nature. This influenced how people moved through the landscape and behaved at special places.

Along the coast of Finnmark and the Kola Peninsula in Russia, there are many labyrinths, often located near burial sites. These labyrinths may have been used in burial rituals. The deceased were perhaps carried in and out of the labyrinth to acknowledge the mysterious transition between life and death.

At the very tip of the coast of Finnmark, on the Nordkyn Peninsula by the Slettnes Lighthouse, lies the northernmost labyrinth in the world. The labyrinths in Finnmark were built between 1200 and 1500 AD, and some believe they were constructed as a countermeasure to the building of churches and the colonization of Finnmark during the same period. This is a suppressed part of history, with the religious heritage closely tied to people’s identity and self-understanding, and at the same time, it is an important part of religious practices, including shamanism and animism. The Christianization of the Sami and the colonization of Finnmark were carried out with harsh means.

By highlighting some of these landscapes, this is also a protest against all industrial planning to invade our land, destroy our sacred mountains with wind turbines, disturb the reindeer migration areas, poison our fjords with mining waste, and pollute the Arctic Sea with fish farming operations.

Synnøve Persen (b. 1950) is both a poet and visual artist and was one of the founders of the Máze Group in 1979. The members of the group represented a new and modern direction in Sámi art.